اصول بازاریابی محتوا

اصول بازاریابی محتوا

یکی از زیرمجموعه‌های مهم دیجیتال مارکتینگ، بازاریابی محتوا است. البته استفاده از محتوا برای بازاریابی اتفاق تازه‌ای نیست. بازاریابی محتوا اصول ویژه‌ای دارد. از  مهم‌ترین اصول بازاریابی محتوا می‌توان به اورجینال بودن محتوای آن اشاره کرد. امروزه با توسعه تکنولوژی، انواع بازاریابی محتوا به عنوان ابزار قدرتمند و حرفه‌ای جایگاه ویژه‌ای در بین فعالان حوزه دیجیتال مارکتینگ پیدا کرده‌اند.

سرمایه گذاری در بازاریابی محتوا می‌تواند باعث شهرت افراد در کسب و کارشان شود. در رابطه با استراتژی بازاریابی محتوا باید گفت که تمام استراتژی‌ها دوای درد همه کسب و کارها نیستند. در این مقاله از مجموعه مقالات بوتیک بازاریابی اکرم برنجی، اصول مرتبط با بازاریابی محتوا را بیشتر بررسی می‌کنیم.

بازاریابی محتوا چیست؟

بازاریابی محتوا به صورت محدودتری، همان کار بازاریابی‌های بخش فروش را می‌کند. در این نوع بازاریابی از محتوای متنی، ویدیویی و حتی تصویری استفاده می‌شود و با این کار تلاش می‌شود که سایت خود را در معرض دید مردم قرار دهید. از اصول بازاریابی محتوا برای ارتقا رتبه سایت استفاده می‌شود.

موتور جستجوی گوگل این کار را نوعی سئو خارجی برای بالا بردن نرخ تعامل و بازدید در سایت می‌داند و همچنین بابت این فعالیت مفید به شما در خارج از سایت امتیاز می‌دهد. محتوای تولید شده چه به شکل تصویری و چه به شکل متنی باید با محصولی که می‌خواهید ارائه کنید، کاملا ارتباط داشته باشد. تکنیک‌های اثربخش مانند پرداختن به مزایا و معایب محصولات، استراتژی بازاریابی محتوا محسوب می‌شود. این کار یک فرصت بسیار عالی برای فروش بیشتر ایجاد می‌کند.

اهمیت بازاریابی محتوا در 2024

امروزه دیدگاه مردم نسبت به بازاریابی سنتی جالب نیست. اگر به اطراف خود کمی نگاه کنید متوجه می‌شوید که زمانی که فروشنده در تلاش است محصولی را به شما بفروشد، اکثر مردم سعی می‌کنند از آن موقعیت بگریزند. دلیل فرار کردن مردم از فروشنده، تقلبی بودن محصول یا بی‌فایده بودن آن نیست؛ بلکه شیوه بازاریابی آن نادرست است. داستان بازاریابی دیجیتالی بسیار متفاوت‌تر از بازاریابی سنتی است.

در این روش بدون این‌که از مشتری تقاضا کرده باشید، خود مشتری به خرید از شما ترغیب می‌شود. با رعایت اصول بازاریابی محتوا، مشتری گمان می‌کند که پشت فرمان نشسته و کنترل جیب خود را در دست گرفته است؛ اما نمی‌داند که شما پدال گاز و ترمز را کنترل می‌کنید.

اصول بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوایی نوعی از بازاریابی است که مانند کارهای دیگر دارای اصول خاص خود است. با رعایت اصول بازاریابی محتوا می‌توانید شاهد رشد چشمگیر کسب و کار خود شوید. انواع بازاریابی محتوا شامل تولید محتوای تصویری، صوتی، متنی و… جهت افزایش کاربران سایت می‌شود. اصول مربوط به این بازاریابی عبارتند از:

  1. کیفیت

از دیگر اصول انواع بازاریابی محتوا می‌توان به کیفیت اشاره کرد. شما لازم است که محتوای باارزش و باکیفیت را به کاربران و مخاطبان خود ارائه دهید. راه‌های مختلفی برای ارائه محتوا وجود دارد. به عنوان مثال می‌توانید نکات علمی و آموزش‌هایی را به کابران ارائه دهید تا در انجام کارهایشان به آن‌ها کمک کند. ارائه محتوای سرگرم کننده برای برقراری ارتباط با آن‌ها نیز مفید است. هر کاربر با شکل‌های گوناگونی از محتوا می‌تواند ارتباط برقرار کند. آنچه اهمیت دارد این است که محتواهای شما باارزش و باکیفیت باشد و باتوجه‌به اصول بازاریابی محتوا تولید شده باشد.

  1. قابل مشاهده بودن

یکی دیگر از اصول بازاریابی محتوا، قابل مشاهده بودن آن است. یک باور غلط در حوزه بازاریابی محتوا این است که تولید محتوای باکیفیت برای جذب مخاطب کافی است. درحالی که شما باید در ابتدا، محتوای خود را برای مخاطبان و مردم قابل مشاهده کنید. پس از آن از مزیت محتوای خوب بهره‌مند خواهید شد. در صورتی‌که تنها محتوا را در وبلاگ خود پست کنید، جستجوی زیادی برای محتوای شما وجود نخواهد داشت. به همین دلیل باید با استفاده از لینک‌های مختلف، آن را در دید مخاطبان قرار دهید.

  1. اصالت

نکته مهم در اصول بازاریابی محتوا، اورجینال بودن محتوای شما است. در ابتدا باید توجه کنید که از متن‌های رقیبان خود کپی نکنید. سپس باید در سطح بالاتری از آن‌ها محتوای مفهومی تولید کنید. به بیان دیگر بتوانید محتوای خود را متمایز کنید. راه‌های مختلفی برای ایجاد محتوای اورجینال وجود دارد. برای مثال می‌توانید از موضوع جدید در محتواهای خود استفاده نمایید و یا از زوایای دیگر به موضوعات قدیمی بپردازید و یا تحقیقات جدید ارائه دهید. تنها لازم است که شما محتوای جدید تولید کنید.

  1. تعامل با کاربر

تعامل با کاربران در زمان تولید محتوا، یکی از مهم‌ترین اصول بازاریابی محتوا برای مدیریت سایت و فروشگاه‌های اینترنتی است. در چند سال گذشته، می‌توانستید صرفا برای اطلاع رسانی به مخاطبان، محتوا تولید کنید. امروزه باتوجه به گسترش پتلفرم‌های ارائه اطلاعات، این نوع مقالات دیگر کاربرد ندارند. در دنیای پیشرفته امروزه، کاربران به محتوایی علاقه دارند که امکان تعامل با آن وجود داشته باشد. در زمان انتخاب موضوع، باید موضوعاتی را انتخاب کنید که چالش برانگیز باشند.

 

استراتژی بازاریابی محتوا

در ادامه چند مورد از استراتژی‌های بازاریابی محتوا را به شما معرفی می‌کنیم. این موارد برای تمام کسب و کارها ممکن است مناسب نباشند؛ اما می‌توانید با ترکیب آن‌ها استراتژی تولید محتوای خاص خود را ایجاد کنید.

  1. محتوای ویدیویی کوتاه و کاربردی

پرطرفدارترین استراتژی بازاریابی محتوای 2024، تولید محتوای ویدیویی طبق اصول بازاریابی محتوا است. امروزه مردم علاقه‌ای به خواندن متن‌های طولانی ندارند. البته در هر موردی استثنا وجود دارد. مردم به‌جای خواندن متن‌های طولانی، ترجیح می‌دهند ویدیوهای کوتاه اینستاگرام، تیک تاک، یوتیوب و… ببینند. به صورت کلی ویدیوهایی که زمان‌ها بیشتر از 60 ثانیه نباشد. درکل بازاریابی ویدیویی می‌تواند تاثیر بسیار مفیدی داشته باشد.

  1. بازاریابی محتوایی مبتنی بر داده

در عصر اطلاعات کلید موفقیت در دست کسانی است که می‌توانند داده‌ها و اطلاعات را به درستی تجزیه و تحلیل کنند. اصول بازاریابی محتوا نیز بر همین موضوع تمرکز دارد. با این استراتژی بازاریابی محتوا، می‌توانید نیاز مخاطبان را تشخیص دهید و محتوای خود را بهینه کنید. در این مسیر، داده‌های کلیدی مثل نرخ تبدیل راهنمای شما هستند. با استفاده از آن‌ می‌توانید بفهمید که چه تعدادی از مخاطبان به محتوای شما علاقه نشان داده و چه تعدادی نسبت به آن بی‌توجه بوده‌اند.

  1. استفاده از هوش مصنوعی در تولید محتوا

در چند سال اخیر بسیاری از افراد بر این باور بودند که ورود هوش مصنوعی در صنعت تولید محتوا، دشمن آن‌ها است و می‌خواهد جایگاه آن‌ها را تصاحب کند. به مرور زمان مشخص شد که هوش مصنوعی همراهی است که توانایی آن‌ها را می‌تواند چند برابر کند. امروزه ابزارهای کمکی مانند چت جی پی تی و جاسپر  در کنار اصول بازاریابی محتوا می‌توانند علاوه‌بر افزایش سرعت تولید محتوا، هزینه آن را کاهش دهند. برای انواع بازاریابی محتوا می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. دقت داشته باشید که پاسخ هوش مصنوعی نیاز به بازبینی و اصلاح دارد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *