دسته‌ها
دسته‌بندی نشده

تنها غذایی که مجری برنامه دستپخت دوست ندارد

من آشپزی خوانده‌ام و آشپزی یکی از بهترین و زیباترین تفریحاتم است. از اینکه روزی چندین ساعت آشپزی کنم، حالم خوب می‌شود. شاید به خاطر همین علاقه است که در طول این ۴ سال بدون خستگی ۱۵-۱۰ ساعت در روز کار می‌کنم و هیچ‌گاه خسته نمی‌شوم. بسیاری فکر می‌کنند به‌واسطه این برنامه با آشپزی آشنا شده‌ام اما این طور نیست؛ قبل از دستپخت آشپزی می‌کردم و در این حوزه فعال بودم.


گروه ایرنا زندگی – «با توجه به شرایط اقتصادی جامعه مهمترین هدف برنامه دستپخت ترویج خلاقیت و ابتکار در آشپزی است تا خانواده‌ها بتوانند با کمترین و ساده‌ترین مواد غذایی موجود در خانه بهترین غذا را تهیه کنند». اینها بخشی از حرف های «سید محید حسینی» مجری و کارگران برنامه دستپخت است. برنامه‌ای تخصصی و حرفه‌ای در حوزه آشپزی که با گذشت ۶ سال از شروع آن در شبکه یک سیما توانسته مخاطبان پروپا قرص خود را داشته باشد و به یکی از پربیننده‌ترین برنامه‌های آشپزی صدا و سیما تبدیل شود. پای صحبت های این مجری فعال و با انرژی نشستیم تا از آرزوها و اهدافش برای دستپخت جویا شویم.


*** دستپخت امسال با سال‌های قبل متفاوت بود. شما امسال هدف بسیار مهمی را در این برنامه دنبال کردید. تا چه اندازه به این هدف نزدیک بودید؟


در فصل جدید دستپخت تلاش کردیم اهداف بزرگ‌تری را دنبال کنیم. امسال هدفمان بالاتر بردن سطح خلاقیت خانواده‌ها و تغییر در تنوع غذایی بود. شعار ما در دستپخت این بود که خانواده‌ها دنبال غذاهای تکراری نباشند. با این کار خانواده‌ها یاد می‌گرفتند که در هر شرایطی و با هر ماده اولیه‌ای که در خانه دارند، غذایی خلاق و جدید تهیه کنند. بر اساس همین هدف یک مانیتور بزرگ در صحنه گذاشتیم که ۲۵۰ ماده اولیه در آنجا نوشته شده است. دو شرکت کننده می‌توانند در مدت۳۰ ثانیه تا سقف ۱۰ ماده اولیه را انتخاب کنند و غذایشان را با ۲۰ ماده اولیه غذا درست کنند. علاوه بر این برای مخاطبان نیز در این فصل مسابقه و سرگرمی داشتیم. مخاطبان هم می‌توانستند اسامی مواد غذایی که در خانه دارند را روی کاغذ بنویسند و با ۱۰ ماده غذایی یک غذای جدید درست کنند. به نظرم توانستیم در این زمینه موفق باشیم و حداقل مخاطبان این برنامه را به سمت خلاقیت سوق دهیم. بسیاری از مخاطبان با ساده ترین مواد اولیه غذاهای جدید و بسیار خوبی تهیه کردند.


پخت کدام غذا برای مجری برنامه دستپخت سخت است؟


*** برگردیم به حضور شما در برنامه دستپخت. از اینکه خندوانه را ترک کردید و تمام وقت و انرژی‌تان را صرف این برنامه کردید، پشیمان نیستید؟


نه، به هیچ عنوان. عاشق آشپزی و دستپخت هستم. با عشق و علاقه اینجا کار می‌کنم و از تمام لحظه‌هایم لذت می‌برم. شاید جالب باشد که بدانید همیشه نخستین نفری هستم که صبح‌ها به اینجا می‌آیم و شب‌ها آخر از همه از در خارج می‌شوم. انرژی و حال خوب این برنامه را دوست دارم و از بودن در آن بسیار خوشحالم. همیشه دوست داشتم برای هنر آشپزی ایرانی کاری اساسی انجام دهم و حالا به لطف این برنامه، این امکان فراهم شده است؛ از همین رو با اشتیاق و علاقه کار می‌کنم.


*** اولین بار ایده برنامه دستپخت توسط چه کسی مطرح شد؟


 ایده اولیه برنامه دستپخت توسط سازمان صداوسیما مطرح شد. آنها به این نتیجه رسیده بودند که در تلویزیون جای چنین برنامه آشپزی‌ای خالی است. با توجه به اینکه آن زمان حدود ۸ سال در حوزه برنامه‌های آشپزی مشغول به فعالیت بودم، از من خواستند چنین برنامه‌ای را بسازم.


*** پس شما قبل از دستپخت نیز به آشپزی علاقه داشتید؟


من آشپزی خوانده‌ام و آشپزی یکی از بهترین و زیباترین تفریحاتم است. از اینکه روزی چندین ساعت آشپزی کنم، حالم خوب می‌شود. شاید به خاطر همین علاقه است که در طول این ۴ سال بدون خستگی ۱۵-۱۰ ساعت در روز کار می‌کنم و هیچ‌گاه خسته نمی‌شوم. بسیاری فکر می‌کنند به‌واسطه این برنامه با آشپزی آشنا شده‌ام اما این طور نیست؛ قبل از دستپخت آشپزی می‌کردم و در این حوزه فعال بودم.


پخت کدام غذا برای مجری برنامه دستپخت سخت است؟


*** اولویت شما دربرنامه دستپخت همیشه با غذاهای ایرانی بوده است؟


ما به غذای ایرانی تعصب داریم و غذای ایرانی را در اولویت قرار داده‌ایم. اگر قرار است غذایی را خارج از حوزه غذاهای ایرانی انتخاب ‌کنیم، باید غذایی باشد که با ذائقه ایرانی‌ها و با فرهنگ ما سازگار باشد. باید غذاهایی باشد که به لحاظ ارزش‌ غذایی و همچنین هزینه و آماده‌سازی شرایط مطلوبی داشته باشد. اگر از حوزه غذای ملل، غذایی انتخاب می‌کنند باید حواسشان باشد که با فاکتورهایی که برای برنامه لحاظ شده مطابقت داشته باشد؛ به‌طور مثال همه می‌دانند که پاستا یک غذای ایتالیایی است اما در ایران شرکت‌های بزرگ تولیدی داریم که این محصول را آماده می‌کنند؛ بنابراین ما نمی‌توانیم بگوییم این غذایی است که ما نباید به سراغش برویم. این غذا یک غذای سالم است که مردم ما دوست دارند و چه بهتر که با دستور اصلی و روش پخت اصلی آن آشنا شوند.


*** دلیل موفقیت برنامه دستپخت از دید شما چه بوده؟


ما به سادگی پربیننده‌ترین برنامه شبکه یک نشده‌ایم و دلیلش هم این است که فقط یک برنامه آشپزی نمی‌سازیم بلکه غذا را از جنبه‌های مختلف بررسی می‌کنیم. شناخت مواداولیه، اسم غذا و دسته‌های غذایی از جمله مواردی هستند که در این برنامه بسیار اهمیت دارند. ما در این برنامه غذاهای سنتی را به مردم آموزش می‌دهیم و علاوه براینکه برنامه، هم فانتزی است و هم جدی، شرایط ویژه‌ای فراهم کرده‌ایم که برای نخستین‌بار در ایران اتفاق می‌افتد؛ یعنی نخستین‌بار است که یک مسابقه آشپزی در این حد و اندازه در تلویزیون می‌بینیم. ما تلاش داریم تا در کنار همه این اتفاقات، الگوی مصرف، سبک زندگی، کار گروهی و خرید بهینه را نیز آموزش ‌دهیم. علاوه بر این از توجه به مصرف بهینه آب و برق و گاز نیز در این برنامه غافل نشده‌ایم. همه این دلایل در کنار هم ما را به یک برنامه موفق تبدیل کرده که مشابه آن در تلویزیون وجود ندارد.


*** از آشپزی کردن برایمان بگویید. از آنجا که علاقه زیادی به آشپزی دارید، ‌تاکنون غذایی بوده که پخت آن برایتان سخت باشد؟


تقریبا همه نوع غذا پخته‌ام؛ اما در این سال‌ها به این نتیجه رسیده‌ام که غذاهای هندی و تایلندی به‌علت پیچیده بودن ادویه‌های‌شان جزو سخت‌ترین غذاها هستند. به جز اینها هیچ غذایی نبوده که پخت آن برایم سخت باشد.


*** با این اوصاف آشپزی کردن برای شما شما سخت خواهد بود؟


نه اصلا آدم سخت‌گیری نیستم. من از غذا لذت می برم و اصلا برایم مسائل دیگر اهمیت ندارد. در کل آدم سخت‌گیری نیستم و همه غذاها را هم به جز عدس پلو دوست دارم.


پخت کدام غذا برای مجری برنامه دستپخت سخت است؟


*** از خاطره های جالب و به یادماندنی در پشت صحنه های برنامه برایمان بگویید.


وقتی عاشق کاری باشید تمام لحظه‌های آن برایتان زیبا و به یاد ماندنی است. از نظر من حضور گروه های مختلف مردم با سبک و سلیقه مختلف همیشه جذاب و جالب است. من تاکنون تعداد زیادی فیلم و سریال ساخته‌ام که در آنها با بازیگران تمرین و بازیگردانی می‌کنم تا جلوی دوربین بروند اما اینجا با آشپزانی سروکار دارم که هرگز جلوی دوربین نبوده‌اند. ۳-۲ روز قبل از ضبط آنها را می‌بینم، با آنها تمرین و شوخی‌ می‌کنم تا جلوی دوربین خود را رها کنند و خوب حرف‌بزنند، نظر دهند، اعتراض کنند و…  تمام این لحظه های واقعی برای من خاطره‌ای جالب است.


*** سال آینده نیز فصل جدید خواهید داشت؟


فصل ۱۴۰۰ دستپخت تا نوروز ادامه دارد. در نوروز ۱۴۰۱ هم ویژه برنامه خواهیم داشت. برای بعد از آن باید ببینیم تصمیم ها به چه صورت خواهد بود. اما هدفم این است که این برنامه را ادامه دهم.


*** حرف آخر؟


فقط می خواهم مخاطبان بدانند که دستپخت صرفا یک برنامه سرگرم کننده نیست. هدف ما کمک به خانواده‌ها و توانمندسازی آنها در خلق غذاهای جدید با ساده ترین مواد است. سفره مردم برای ما بسیار مهم است و می‌دانیم در این شرایط بسیاری از مردم نمی‌توانند مرغ و گوشت تهیه کنند برای همین به دنبال این هستیم که با مواد اولیه دیگر غذاهای مقوی، جدید و لذیذ تهیه کنند.


انتهای پیام/



آخرین بروزرسانی سایت: 1400-12-18 19:40

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *