دسته‌ها
دسته‌بندی نشده

آغاز به کار صندوق سرمایه گذاری خطرپذیر شرکتی ۱۰۰ میلیارد تومانی

صندوق پژوهش و فناوری سرمایه‌گذاری خطرپذیر با سرمایه ۱۰۰ میلیارد تومانی در پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری آغاز به کار کرد.


به گزارش ایسنا، مراسم آغاز به کار صندوق پژوهش و فناوری سرمایه گذاری خطرپذیر شرکتی آریوژن صبح امروز یکشنبه ۸ بهمن ۱۴۰۲ در محل پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری  با حضور دکتر خیاطیان رئیس هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری برگزار شد.


مجوز این صندوق در پانزدهمین جلسه کارگروه دائمی شورای راهبری فناوری‌ها و تولیدات دانش‌بنیان در  خرداد ۱۴۰۲ مصوب شده بود.


صندوق‌های پژوهش و فناوری خطر پذیر شرکتی با مشارکت شرکت‌های بزرگ ایجاد شده و درصدد جذب فناوری‌ها و سرمایه‌گذاری در محصولات نوآورانه بوده و صرفا در حوزه سرمایه‌گذاری خطرپذیر فعالیت می‌کنند.


این صندوق‌ها مطابق دستورالعمل تاسیس و نحوه فعالیت صندوق‌های پژوهش و فناوری سرمایه‌گذاری خطرپذیر شرکتی مصوب در جلسه ۲۲ اسفند ۱۴۰۱ در کارگروه دائمی شورای راهبری فناوری‌ها و تولیدات دانش‌بنیان مجوز تاسیس خود را دریافت می کنند.


تاکنون ۱۷ مجوز تاسیس صندوق CVC با مجموع سرمایه ۳.۷ همت اعطا شده است که از این تعداد ۴ صندوق پژوهش و فناوری خطرپذیر شرکتی موفق به اخذ مجوز فعالیت شده‌اند.


دکتر محمدصادق خیاطیان در آیین افتتاح صندوق پژوهش و فناوری سرمایه‌گذاری خطرپذیر شرکتی «آریوژن» ضمن تقدیر از مسئولان این صندوق در مسیری که در حوزه سرمایه‌گذاری خطرپذیر (VC) انتخاب کرده‌اند، گفت: امروز گام برداشتن در مسیر تولید که درگیر مشکلاتی نظیر تحریم‌ها و فقدان زیرساخت‌های لازم است، قابل تقدیر است. امروز سرمایه‌گذاری خطرپذیر در مسیر تولید به خصوص در حوزه فناوری، کار نویی است که پیشتر شاهد آن در کشور نبودیم، اما امروز شاهد رونق در آن هستیم.


وی افزود: سابقه اتفاق مهمی که در مجموعه آریوژن افتاده است، به دهه ۷۰ و بلند نظری و نگاه رو به آینده این مجموعه بازمی‌گردد که طی آن برای سرمایه‌گذاری در حوزه تکنولوژی احساس نیاز شد.


رتبه هفتم ایران در دنیا در زمینه نیروی انسانی ماهر حوزه هوش مصنوعی


به نقل از روابط عمومی روابط عمومی صندوق نوآوری و شکوفایی، رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی تصریح کرد: برخی اقدامات توسعه‌ای نیازمند زمان است که ممکن است از صبر و حوصله بسیاری از افراد و مجموعه‌ها خارج باشد، اما نوع نگاه رو به آینده و پشتکار باعث شد زیرساخت‌های خوبی برای کشور ایجاد شود که تجربه نزدیک آن را در دوران کرونا شاهد بودیم؛ اگر این زیرساخت‌ها نبود، شاید امروز با مشکلات جدی مواجه بودیم.


خیاطیان در ادامه با اشاره به اهمیت اکوسیستم‌سازی از سوی مجموعه‌های سرمایه‌گذار، گفت: وقتی می‌خواهیم روند توسعه فناوری را تشریح کنیم، باید عناصری را برشمرد؛ از جمله اینکه بازیگران این نظام نوآوری چه کسانی هستند. امروز وزارتخانه‌های تخصصی، دانشگاه‌ها، مراکز تولید علم و تربیت نیروی انسانی، آزمایشگاه‌ها، شرکت‌های دانش‌بنیان و مراکز تحقیقاتی از جمله بازیگران حوزه نوآوری هستند که نقش بسیار مهمی در توسعه فناوری در کشور ایفا می‌کنند.


عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی در ادامه، وجود قوانین، رویه‌ها و دستورالعمل‌های خوب و اثربخش را از دیگر عناصری توصیف کرد که در کنار بازیگران حوزه نوآوری می‌توانند به تسریع روند توسعه فناوری در کشور کمک کنند و افزود: ما امروز در اغلب زمینه‌ها و به طور خاص در حوزه سلامت و دارو از نیروی انسانی بسیار خوبی برخورداریم و حائز رتبه در کلاس جهانی هستیم.


وی افزود: به اعتبار گزارش یک نهاد بین‌المللی که البته هنوز به طور رسمی منتشر نشده است، ایران رتبه هفتم دنیا را در زمینه نیروی انسانی ماهر در حوزه هوش مصنوعی در اختیار دارد. به اعتقاد من در حوزه‌های سلامت و دارو نیز ما از ظرفیت بالایی برخورداریم.


رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی در ادامه با اشاره به زیرساخت‌های کشور به منظور توسعه فناوری، گفت: امروز بحمدالله زیرساخت‌ها فراهم است، اگرچه کمبودهایی داریم، اما با همت بخش خصوصی و زیرساخت‌هایی که فراهم شده است، اتفاقات خوبی در حال وقوع است.


خیاطیان همچنین با اشاره به چالش‌های قانونگذاری و نظارت‌های قانونی در حوزه فناوری، گفت: امروز ما با این چالش‌ها چه در زمینه قیمت‌گذاری و چه در حوزه اختصاص ارز ترجیحی برای محصولاتی که در کشور تولید می‌شود، مواجهیم؛ به طور مثال تولیدکننده ما به جای آنکه به فکر توسعه تولید خود باشد، نگران رقابت با واردکننده‌ای است که ارز ترجیحی می‌گیرد و قصد دارد همان محصول را وارد کشور کند. من از همه مسئولانی که در این زمینه می‌توانند کمک کنند، درخواست می‌کنم که این مساله را پیگیری کنند؛ ما نیز به سهم خود، پیشنهادها و انتقادهای فعالان عرصه فناوری و دانش‌بنیان را انتقال خواهیم داد که این موضوعات به خصوص در حوزه داروهای زیستی رفع شود و تولید در این حوزه‌ها توسعه یابد.


عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه امروز اتفاقات خوبی در حوزه سرمایه‌گذاری خطرپذیر در کشور افتاده است، گفت: امروز بخش خصوصی در کشور به حوزه تامین مالی نوآوری علاقه‌مند شده و دولت نیز مشوق‌های مختلف را در این زمینه درنظر گرفته است.


رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به اینکه قانون جهش تولید دانش‌بنیان بر مساله تامین مالی حوزه فناوری تاکید بسیار دارد و سعی کرده علاوه بر پر کردن خلأهای قانونی قبلی در این زمینه، سرمایه‌گذاری در زمینه فناوری را نیز تقویت کند، گفت: قانونگذار در ماده ۱۱ این قانون برای کسانی که وارد حوزه سرمایه‌گذاری در حوزه فناوری می‌شوند، مشوق‌های خوبی از جمله اعتبار مالیاتی در نظر گرفته است که امیدواریم به خوبی اجرایی شود؛ البته در اجرا هنوز کمبودهایی وجود دارد، اما نسبت به آینده خوش‌بین هستیم و معتقدیم سال آینده سال رونق صنعت VC در کشور است.


خیاطیان در ادامه با تاکید بر اینکه تمام تلاش و هدف ما در صندوق نوآوری و شکوفایی این است که موضوع تامین مالی آخرین دغدغه شرکت‌های دانش‌بنیان باشد، گفت: البته در این مسیر باید از وابستگی صرف به منابع دولت کاسته شود، چرا که با این میزان پیشرفت در حوزه فناوری و افزایش شرکت‌های دانش‌بنیان، دولت نمی‌تواند تقاضاها در همه زمینه‌ها را پاسخگو باشد، لذا باید اولویت‌گذاری کرده و روی چند موضوع راهبردی و استراتژیک متمرکز شویم.

منبع خبر: خبر گزاری ایسناآخرین اخبار,پربازدید ترین اخبار, اخبار روز

بیشتر بخوانیمبازسازی پوست
بیشتر بخوانیمآیا لیزر موهای زائد خوبه؟ همه چیز در مورد آن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *