دسته‌ها
دسته‌بندی نشده

جذاب ترین جشن های کشورهای مختلف در فصل بهار

جذاب ترین جشن های کشورهای مختلف در فصل بهار

 

ملل مختلف در طول فصل بهار فستیوال های نمادین و پر جنب و جوشی در سراسر دنیا برگزار می کنند که در زیر به چند مورد از آن ها اشاره شده است.

فصل بهار همواره با برگزاری جشن ها و جشنواره های فراوانی در سراسر جهان همراه است که برخی از این مراسم پس از گذشت سال ها حالا جنبه جهانی به خود گرفته و هر ساله میزبان شرکت کنندگانی از سایر کشورهای جهان نیز است.

جدا از نوروز باستانی که ایرانیان و فارسی زبانان هر ساله در ابتدای فصل بهار به عنوان یک سنت دیرینه و زیبا جشن می گیرند، ملل مختلف نیز در طول فصل بهار فستیوال های نمادین و پر جنب و جوشی در سراسر دنیا برگزار می کنند که در زیر به چند مورد از آن ها اشاره شده است:

جشن شکوفه های گیلاس در ژاپن

ژاپنی ها هر ساله در فصل بهار با دوستان خود یکی از قدیمی ترین جشنواره های خود را زیر شکوفه های درخت گیلاس جشن می گیرند. برای ژاپنی ها، روییدن ناگهانی شکوفه های گیلاس با زیبایی مثال زدنی و البته زودگذرشان نمادی از ماهیت گذرای زندگی است. از آنجایی که آب و هوا در ژاپن خیلی قابل پیش بینی نیست، بنابراین هر ساله پیش بینی فصل فرا رسیدن شکوفه های گیلاس در این کشور جنبه ملی دارد و حتی نرم افزاری نیر برای این کار طراحی شده است. اما وقتی فصل شکوفه های گیلاس یا در زبان ژاپنی (ساکورا) فرا می رسد، مردم برای استفاده از زیبایی آن با حضور در طبیعت جشن می گیرند و در آن از انواع غذاهای ژاپنی تا کباب های مختلف و همچنین ترشی شکوفه های گیلاس می خورند. در زبان ژاپنی جشن شکوفه های گیلاس به “هانامی” معروف است.

جشن شکوفه های گیلاس در ژاپن

جشنواره هولی در هند

جشنواره «هولی» یکی از معروف ترین فستیوال های بهاره در جهان است و به دلیل ظاهر منحصر به فردش با دیدن عکس آن به سرعت قابل تشخیص است. در این جشن که به جشنواره رنگ ها نیز معروف است، بر اساس یک سنت قدیمی، اهالی هر منطقه با پاشیدن آب و رنگدانه های مخصوص به سوی یکدیگر و نیز اجرای موسیقی، به سرور و پای کوبی می پردازند. در این آیین شاد، همه ی افراد اعم از زن و مرد و پیر و جوان شرکت می کنند و باور دارند که با فرارسیدن بهار، بار دیگر روشنایی بر تاریکی و خوبی بر بدی پیروز شده است. «جشن هولی» از اعیاد مهم مردم هند و نقطهٔ مقابل جشن «دیوالی» است که در آغاز فصل سرما برگزار می شود. افسانه های زیادی پشت برگزاری این جشن قدیمی در هند وجود دارد. برای مثال پیش از شروع مراسم اصلی، مردم آتش بازی بزرگی راه می اندازند و برای در امان ماندن از شر شیطان، خاکسترها را بر روی پیشانی اشان می مالند. این مراسم در نپال و پاکستان و کشورهای مجاور که جمعیت هندو در آن به چشم می خورد نیز برگزار می شود.

جشنواره هولی در هند

جشن سونگکران در تایلند

اگر در میانه ماه آپریل در تایلند بودید خود را برای یک آب بازی تمام عیار آماده کنید. «سونگکران» جشن سه روزه سال نو تایلندی است که در آپریل هر سال برگزار می شود که اهالی این کشور جنوب شرقی آسیا از ین سنت برای تطهیر نمادین، تامل و ادای احترام به همسایگان و بزرگان استفاده می کنند. واژه “Songkran” در زبان تایلندی به معنی حرکت کردن و تغییر مکان است. آغاز فصل بهار در واقع شروع فصل باران بوده و به باور مردم تایلند، این آب بداقبالی را از آنها شسته و دور می کند. این سنت در جامعه تایلندی بسیار باارزش است و در روز جشن اعضای خانواده دور هم جمع می شوند تا احترام خود را به بزرگترها با ریختن آب خوشبو برروی دست های آنها نشان دهند و در مقابل از دعای آنها برای خوشبختی و سعادت برخوردار شوند. در بعد از ظهر این روز پس از ادای احترام به بودا و شستن آن، همه مردم از پیر و جوان به یکدیگر آب می پاشند. معروف ترین جشن آب، در ایالت «چیانگ مای» در شمال تایلند برگزار می شود که مردم زیادی در این روزها از مناطق مختلف کشور برای شرکت در این جشن به «چیانگ مای» می روند.

جشن سونگکران در تایلند

جشنواره پنیر غلطان در انگلستان

جشنواره و مسابقه عجیب پنیر غلطان هر سال بهار در جنوب غربی انگلستان و درمنطقه گلاستر انگلستان برگزار می شود. قدمت این مسابقه به حدود 200 سال پیش برمی گردد که در ابتدا به صورت سنتی توسط مردم محلی رویتای «باکورث» برگزار می شد اما در حال حاضر افراد زیادی از سراسر جهان در این جشنواره حضور می یابند و در چند سال اخیر نیز این مسابقه برندگانی از کشورهای ژاپن و آمریکا داشته است. در این مسابقه یک حلقه پنیر 4 کیلویی را که تولید شهر لاستر است، از بالای تپه به سمت پایین غلت داده می شود و 30 تا 40 نفر شرکت کننده که در پشت خط شروع قرار گرفته اند، به سرعت شروع به دویدن به دنبال پنیر می کنند. گاهی سرعت حرکت پنیر به 112 کیلومتر در ساعت می رسد که این خود بر هیجان رقابت می افزاید. در نهایت فردی که بتواند پنیر را بگیرد، برنده خواهد بود. به طور معمول، این مسابقه در پنجشنبه آخر ماه می برگزار می شود و چند هزار نفر تماشاچی دارد. این مسابقه از دید مردم محلی بسیار هیجان انگیز است، اما در کنار هیجان، گاهی با شکسته شدن دست و پای شرکت کنندگان نیز همراه است.

جشنواره پنیر غلطان در انگلستان

جشنواره «هولا موهالا» در هند

درست یک روز پی از پایان جشن «هول»ی در هند، یک فستیوال بهاری سه روزه دیگر در «اناندپور سهیب» در منطقه پنجاب هند به نام «هولا موهالا» برگزار می شود که شرکت کنندگان آن عمدتا از پیروان آیین سیک هستند و در آن به نمایش توانایی های خود در هنرهای زرمی و هچنین بیرون دادن آتش از دهان خود می پردازند. پیروان آئین «سیک» هر ساله با برگزاری این مراسم وفاداری خود را به رهبر خود تائید می کنند. همچنین در این جشنواره شرکت کنندگان در صفوف بلند در کنار هم می نشینند و غذا های گیاهی می خورند. موسیقی و شعرخوانی از دیگر بخش های این جشنواره سه روزه است.

جشنواره «هولا موهالا» در هند

جشنواره تخم مرغ در بوسنی

هر ساله و در اولین روز فصل بهار مردم شهر «زنیکا» در کشور بوسنی صبح بسیار زود به حاشیه رودخانه «بوسنا» می روند تا آغاز بهار را جشن بگیرند. این مراسم که به جشنواره «تخم مرغ هم زده» مشهور است، با تهیه یک صبحانه سنتی با تخم مرغ در یک ظرف بزرگ برای تمامی افراد آغاز می شود. این جشنواره بهاری به زبان بوسنیایی “cimburijada” نام دارد.

جشنواره تخم مرغ در بوسنی

جشن تئوتیئواکان در مکزیک

جشن تئوتیئواکان در مکزیک

جشنواره “فالا”ها در اسپانیا

جشن “فالا”ها یک سنت قدیمی در والنسیای اسپانیا برای ادای احترام به «سنت جوزف» است که با ساخت عروسک های خیمه شب بازی بزرگی (معروف به فالا) همراه است که در ساخت آنها از کاغذ، چوب و موم استفاده می شود. هر محله در والنسیا ماه ها برای ساخت این عروسک های بزرگ و مرتفع صرف می کنند که هزینه ساخت آن ها نیز به دهها هزار دلار می رسد. این عروسک های خیمه شب بازی که معمولا برای تمسخر چهره های سیاسی ساخته می شوند، در سراسر شهر چرخانده می شوند و همواره رقابت سختی بین محله های مختلف برای ساخت بهترین اثر وجود داد. چند روز قبل از آغاز جشن نیز خیابانهای شهر مملو از موسیقی، آتش بازی و رژه با لباس های سنتی است و رستوران های شهر نیز همگی به طبخ غذای محلی والنسیا یعنی «پائلا» می پردازند. این عروسک های بزرگ و عظیم الجثه در انتهای مراسم سوزانده می شوند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *