دسته‌ها
دسته‌بندی نشده

حضوری که صدای آمریکایی ها را درآورد خودنمایی سلاح ایرانی در

تهران – ایرنا – حضور موثر جمهوری اسلامی ایران در نمایشگاه بین‌المللی دفاعی دریایی دوحه قطر واکنش‌هایی را به همراه داشته است.


به گزارش خبرنگار دفاعی ایرنا، نمایشگاه بین‌المللی دفاعی دریایی دوحه قطر موسوم به DIMDEX2022 از یکم تا سوم فروردین‌ماه سال جاری در دوحه پایتخت قطر برگزار شد که جمهوری اسلامی ایران نیز در این نمایشگاه حاضر بود، حضوری که واکنش‌هایی را هم به دنبال داشت.


جمهوری اسلامی ایران امسال با محوریت وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با برپایی غرفه‌ای قابل توجه، اقدام به ارائه محصولات متنوع دفاعی ساخت کشورمان در حوزه‌های مختلف کرد که علاوه بر محصولات مختلف حوزه دریایی که حوزه تخصصی این نمایشگاه است، محصولاتی در حوزه رزم زمینی، هوایی، پدافند هوایی و موشکی نیز در این نمایشگاه ارائه شده بود.


در حوزه دریایی که اصلی‌ترین محور نمایشگاه DIMDEX2022 است، ایران با محصولاتی شامل انواع شناورهای گشت دریایی، کاوشگر دریایی خلیج فارس و گونه‌ای جدید از ناوشکن‌های طراحی شده در سازمان صنایع دریایی حاضر شده بود. همچنین یک نمونه از هواناو (هاورکرافت) غیرنظامی نیز در این نمایشگاه از سوی ایران عرضه شده بود که ماموریت آن جستجو و نجات عنوان شده است و بدنه آن از جنس کامپوزیت است و ظرفیت حمل ۲۲ مسافر و یا ۲۰ تن بار را دارد و حداکثر سرعت آن به ۸۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد.


از دیگر محصولات ارائه شده در حوزه دریایی، سامانه‌های سلاح موشکی کروز ضد کشتی بود که در این نمایشگاه ۴ سامانه موشکی کروز ارائه شده بود؛ موشک کروز CM-35 با برد ۳۵ کیلومتر و وزن کلاهک ‌۱۳۰ کیلوگرم، موشک کروز CM-90 با برد ۹۰ کیلومتر و وزن کلاهک ۱۳۰ کیلوگرم، موشک کروز CM-200 با برد ۲۰۰ کیلومتر و وزن کلاهک ۱۶۵ کیلوگرم و همچنین موشک کروز CM-300 با برد ۳۰۰ کیلومتر از جمله سامانه‌های سلاح کروز ضدکشتی بود که در این نمایشگاه از سوی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ارائه شده بود.


این نخستین بار است که جمهوری اسلامی ایران در یک رویداد خارجی سامانه‌های پدافند هوایی خود را  به منظور بازاریابی جهانی عرضه می‌کند.



در حوزه هوایی نیز در کنار مجموعه‌ای از قطعات هوایی که در کشورمان تولید می‌شود و قابل عرضه جهانی است، ماکت بالگرد صبا ۲۴۸ نیز عرضه شده بود که بالگردی سبک و چند منظوره است که قادر به حمل ۸ سرنشین و بکارگیری در ماموریت‌های مختلفی از جمله آمبولانس هوایی، عملیات ساحلی، حمل بار و مسافر و عملیات امداد و نجات است.


ماکت جت آموزشی یاسین دیگر محصول حوزه هوایی بود که در این نمایشگاه عرضه شده است؛ یاسین یک جت آموزش رزمی سبک است که برای آموزش خلبانان شکاری کاربرد دارد و جدیدترین محصول کشورمان در حوزه هوایی محسوب می‌شود.


در حوزه رزم زمینی نیز تعدادی از محصولات ساخت سازمان صنایع دفاع از جمله سلاح نواخت تیر بالا (گاتلینگ) ۴ لول با کالیبر ۱۲.۷ میلیمتر، سامانه‌های راکتی و برخی سلاح‌های انفرادی عرضه شده بود.


از دیگر نکات قابل توجه این نمایشگاه حضور پررنگ مسئولین نظامی کشور در آن بود به طوریکه سردار علیرضا تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه در رأس هیأتی شخصا از این نمایشگاه بازدید کرد و همچنین در حاشیه DIMDEX۲۰۲۲ شناور شهید ناظری ندسا که یک فروند بالگرد شاهد ۲۷۸ نیز حمل می‎کرد در بندر دوحله پهلو گرفت؛ شناور شهید ناظری همان شناوری است که رویارویی سال گذشته نیروی دریایی سپاه با ناوگان آمریکا در دریای عمان را در جریان توقیف نفتکش حامل نفت سرقتی ایران مدیریت می‌کرد.


حضور چشمگیر نیروی دریایی سپاه در این رویداد تا آنجا بود که واکنش آمریکایی‌ها را نیز در پی داشت و آنها رسما از حضور مقامات نظامی ایران در نمایشگاه دفاعی دوحه قطر ابراز نگرانی و ناراحتی کردند.


ند پرایس سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در این باره اعلام کرده که ایالات متحده از حضور مقامات نظامی ایران و افسران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی عمیقاً ناامید و ناراحت است. سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا مدعی شده که حضور ایران در نمایشگاه دفاع دریایی دوحه کاملا باطل است و معاملات مربوط به تسلیحات ایرانی تحت تحریم‌های متعدد ایالات متحده است.


این ادعاهای پرایس البته بی‌پاسخ نماند و مقامات قطری خود به این ادعاها پاسخ دادند و محمد بن عبدالرحمن آل ثانی وزیر خارجه قطر در پاسخ به مقامات آمریکایی گفت:ما معتقدیم سپاه پاسداران ایران بخشی از ساختار رسمی نظامی کشور ایران است و باید به این ساختار احترام گذاشت.



آخرین بروزرسانی سایت: 1400-12-18 19:40

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *