دسته‌ها
دسته‌بندی نشده

طرز تهیه نان چای قزوین اصیل و سنتی

نان چای شیرینی سنتی قزوین، جزو شیرینی های خشک است که به سادگی قابل پخت در منزل می باشد. شیرینی نان چای را می توانید به عنوان میان وعده یا دسر سرو کنید.


گروه ایرنا زندگی – شیرینی نان چای یا نان چایی قزوین یکی از بهترین شیرینی ها برای پذیرایی عید نوروز است. هر چند که این شیرینی در اصل برای عصرانه و سرو با چای معروف شده اما به خاطر ترد و خوشمزه بودن و البته طرز تهیه بسیار راحت، میتواند در عید نوروز گزینه ی خوشمزه و جذابی باشد. شیرینی نان چای قزوینی از شیرینی های اصیل ایرانیست که میتواند در خانه شما صفا و صمیمیت را بیشتر کرده و همه را دور هم جمع کند.


اگر اصالتا اهل قزوین باشید بدون شک نان چای و شیرینی بهشتی از شیرینی های محبوب شماست. اما لازم نیست حتما قزوینی باشید تا از ترکیب ترد و بیسکوییتی این شیرینی لذت ببرید. در ضمن نان چایی قزوین شیرینی ملایمی دارد و به همین علت است که به اسم نان آن را می شناسند. بنابراین اگر دوست دارید شیرینی عید، قند خونتان را خیلی بالا نبرد، این شیرینی برایتان ایده آل است. علاوه بر عید نوروز، میتوانید این شیرینی را هر وقت که دوست داشتید تهیه کنید و یک عصرانه ی رویایی به همراه چای یا قهوه برای عزیزانتان تدارک ببینید.


مواد لازم نان چای قزوین


آرد ۲۲۵ گرم


پودر قند ۶۰ گرم


کنجد به اندازه کافی


زرده تخم مرغ ۱ عدد


روغن قنادی پنجاه ۸۰ گرم


پودر هل ۱/۴ قاشق غذاخوری


زرده تخم مرغ برای رومال ۱ عدد


بیکینگ پودر ¼ قاشق غذاخوری


ماست پرچرب ۳ قاشق غذاخوری


زعفران دم کرده ۱ قاشق غذاخوری


ماست برای رومال ۱ قاشق غذاخوری


طرز تهیه نان چای قزوین اصیل و سنتی


طرز تهیه نان چای قزوین


برای تهیه شیرینی نان چای قزوینی ابتدا روغن را در کاسه ای می ریزیم و پودر قند را به آن اضافه می کنیم و با همزن برقی خوب هم می زنیم تا به رنگ سفید رنگ در بیاید و حجم آن نیز بیشتر شود،شبیه به خامه فرم گرفته که حجم آن بعد از هم زدن بیشتر می شود.


بعد زرده تخم مرغ را همراه با وانیل و هل به مواد می افزاییم و هم می زنیم. بیکینگ پودر را داخل ماست می ریزیم و با هم مخلوط می کنیم و بعد به مواد اضافه می کنیم. آرد را الک می کنیم و کم کم به مواد اضافه می کنیم و هم می زنیم و کمی با نوک انگشتانمان خمیر را ورز می دهیم تا به روغن نیافتد.خمیر یکدست شده را در کیسه فریزر قرار می دهیم و به مدت ۱ ساعت در یخچال می گذاریم تا استراحت کند.تا زمان داریم مود رومال شیرینی ها را آماده می کنیم.


فر را روشن می کنیم تا گرم شود. زرده تخم مرغ را روی ماست می ریزیم و زعفران دم کرده را به آن می افزاییم و با همزن دستی خوب با هم مواد را مخلوط می کنیم. آن وقت یک پلاستیک بزرگ تمیز را از وسط نصف می کنیم و خمیر را وسط آن قرار می دهیم و روی خمیر نیز پلاستیک قرار می دهیم و با وردنه خمیر را با ضخامت نیم سانت باز می کنیم و با استفاده از قالب به هر شکلی که تمایل دارید روی خمیر قالب می زنیم و سینی فر را بیرون می آوریم و کف آن کاغذ روغنی قرار می دهیم.


طرز تهیه نان چای قزوین اصیل و سنتی


در ادامه شیرینی های قالب زده را روی کاغذ روغنی می چینیم و با فرچه داخل مواد رومال می زنیم و روی شیرینی ها می کشیم و در آخر کنجد روی آن ها می ریزیم و سینی فر را داخل فر گرم شده قرار می دهیم و با دمای ۱۷۵ درجه سانتیگراد به مدت ۱۵ دقیقه اجازه می دهیم تا شیرینی ها پخته شوند و در آخر ۵ دقیقه گریل را نیز روشن می کنیم تا روی شیرینی ها طلایی شود. پس از گذشت زمان پخت سینی فر را بیرون می آوریم و اجازه می دهیم تا نان چای ها خنک شوند و در ظرف می چینیم.


برای تهیه نان چای بدون فر کافی است تابه دو طرفه را روی شعله پخش کن قرار دهید تا گرم شود حتما واشر آن را خارج کنید سپس شیرینی ها کاتر خورده را داخل تابه چیده و در تابه را گذاشته و روی شعله پخش کن به مدت ۲۰ دقیقه اجازه دهید تا پخته شود.


مواد لازم برای شیرینی نان چایی روش دوم


تخم مرغ:3عدد


کره:1پیمانه


ماست:1قاشق سوپخوری


پودر قند:1پیمانه


هل:1 قاشق چایخوری


بکینگ پودر:1 دوم قاشق چایخوری


آرد:به میزان لازم


طرز تهیه نان چای قزوین اصیل و سنتی


طرز تهیه شیرینی نان چایی روش دوم


کره را با پودر قند مخلوط کنید و با همزن برقی آنقدر هم بزنید تا نرم و لطیف شوند. سپس 1 عدد تخم مرغ را به همراه 2 عدد زرده به مخلوط کره و پودر قند اضافه کنید و خوب هم بزنید.کمی بعد ما ست ، بیکینگ پودر و هل را به مخلوط زده شده اضافه کنید و هم بزنید. در آخر هم آرد را کم کم به مایه شیرینی اضافه کنید و هم بزنید تا مایه شیرینی به خمیر تبدیل شود.وقتی خمیر یکدست و نرم شد آن را روی سطح صافی پهن کنید و با وردنه به قطر یک سانت باز کنید. سپس با قالب های دلخواه خمیر را حالت دهید.خمیر های قالب زده را داخل سینی فر بچینید و کمی زرده تخم مرغ روی آن را بمالید و روی آت کنجد بپاشید و به مدت 30 دقیقه در فر 170 درجه سانتی گراد قرار دهید تا شیرینی ها بپزند.



آخرین بروزرسانی سایت: 1400-12-18 19:40

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *