دسته‌ها
دسته‌بندی نشده

فصل چیلوک ریسی در فهرج کرمان آغاز شد


P>به گزارش روز سه شنبه ایرنا و به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان، حمید وحیدزاده با بیان اینکه  ۷۰ درصد مردم این شهرستان به چیلوک بافی (سیس‌ یا برگ درخت خرمابافی) مشغول هستند اظهارداشت: تولید چیلوک در این شهرستان به‌ صورت خانوادگی و از اول دی ماه آغاز و تا اتمام خوشه‌بندی نخلستان‌ها انجام می‌شود.


وی بیان کرد: با توجه به آغاز چیلوک‌ریسی در این شهرستان، پیش‌بینی می‌شود بیش از ۲۰ میلیون رشته چیلوک توسط هنرمندان صنایع‌دستی فهرج تولید شود.


مدیر میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان فهرج ادامه داد: تولید چیلوک در شهرستان دارای ارزش ریالی ۲۰ میلیارد تومان در طول یک سال است و تولید این نوع صنایع‌دستی در فهرج به‌صورت گسترده انجام می‌شود و درآمد مردم این شهرستان بعد از خرما و مشاغل خرد از محل تولید چیلوک است.


وی تاکید کرد: فهرج تنها شهرستانی است که در آن تولید انبوه چیلوک انجام می‌شود و انتظار می‌رود فهرج به‌عنوان شهرملی چیلوک‌ریسی کشور ثبت و معرفی شود.


مدیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان فهرج اظهار داشت: شهرستان‌های نرماشیر، ریگان و بم هم به تولید این صنعت می‌پردازند اما در شهرستان فهرج چیلوک‌ریسی به شغلی پایدار تبدیل شده است.


وی بیان کرد: چیلوک‌های تولید شده توسط مردم شهرستان‌های شرقی و استان‌های همجوار شهرستان فهرج خریداری می‌شود.


چیلوک‌بافی (سیس‌بافی) به رشته طناب‌هایی گفته می‌شود که از الیاف درخت خرما تولید شده و استحکام بالایی دارد و از آن برای بستن خوشه‌های خرما (خوشه‌بندی) و همچنین انواع تولیدات صنایع‌دستی استفاده می‌شود.


شهرستان فهرج در فاصله ۲۵۰ کیلومتری جنوب شرقی مرکز استان واقع شده است که یکی از قطب‌های تولید خرمای مرغوب مضافتی محسوب می شود.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *